keskiviikko 27. helmikuuta 2013

Weekend Châteaux de la Loire

Viime perjantaina 50 innokasta vaihtaria sullottiin bussiin ja otettiin suunnaksi Loire, joka on tunnettu viinitiloistaan ja linnoistaan. Vierivieressä on nättejä pikku kaupunkeja, jotka ovat turistien suosioissa varsinkin kesällä. Meitä ei säät suosineet, koko viikonloppu oli kolea ja luntakin satoi. Onneksi tunnelma oli kuitenkin hyvä ja mukana mahtava porukka!

Liikkeelle lähdettiin perjantaiaamuna. Bussilla ajeltiin kolmisen tuntia ja saavuttiin kaupunkiin nimeltä Tours. Päivällä kävimme kiertelemässä kaupungilla, näimme reissun ensimmäisen linnan ja kirkon sekä talon, jossa Jean d'Arc joskus asui. Kaupunkikierroksen jälkeen lähdettiin hotellille, jossa saimme pari tuntia lepoaikaa ennen iltaohjelmaa.

Illalla söimme ravintolassa, joka tarjoili paikallisia erikoisuuksia. Oli muuten halvin menu tähän mennessä, 11,90€ sisältäen alku-, pää- ja jälkiruuan. Ja niin hyvää! Alkuruuaksi valitsimme täytettyjä herkkusieniä, pääruuaksi pihvi punaviini-sipulikastikkeella ja uuniperunalla sekä jälkkäriksi alueen erikoisuus Ile Flottante. Jälkiruoka oli pieni riski, koska kukaan meistä ei ollut ihan varma mitä se on, mutta kannatti! "Jos poutapilveä vois haukata, se maistuis varmaan just tältä", kuten Viktoria asian ilmaisi. NAM!

Ravintolalle koko porukalta kaksi peukkua!
Illallisen jälkeen koko porukka siirtyi baariin, joka oli sisustettu metron näköiseksi, ihan kuin olisi Pariisissa ollut :D Paitsi hinnat nyt oli onneksi maaseututasoa, jäätävän kokoisen drinkin, joka riitti koko illaksi sai kymmenellä eurolla. Tanssilattialla ei juuri meidän lisäksi muita näkynyt ja taisi baarin henkilökuntakin olla vähän hämmentynyt moisesta yleisöryntäyksestä turistisesongin ulkopuolella.. Ilta oli erittäin hauska, ja omalla tavallaan oli mukavaa olla hetki poissa Pariisin sykkeestä ja jatkuvasta tungoksesta, ilman että tarvitsee koko ajan pitää kynsin hampain kiinni laukusta ja huolehtia muutenkin turvallisuudesta.

Lauantaiaamuna lähdimme ajelemaan bussilla kohti päivän ensimmäistä vierailukohdetta, Château de Chenonceauta. Linna on rakennettu 1700-luvulla ja erikoiseksi sen tekee se, että se on rakennettu joen päälle.

Linnavierailun jälkeen lounastimme paikallisessa ravintolassa. Seuraavaksi vuorossa oli tutustuminen paikalliseen liköörinvalmistajaan, Girardotiin. Ensin paikan omistaja kertoi meille miten heidän tuotteitaan valmistetaan ja sen jälkeen saimme maistaa kolmea likööriä. Valitsin maistettavaksi mansikan, mandariinin ja ruusun. Mansikka oli todella hyvää, mandariinistä maistui liikaa alkoholi ja ruusu oli juuri niin erikoinen kuin miltä kuulostaakin :D Sitä on vaikea kuvailla, mutta jos tiedät miltä ruusu tuoksuu, yritä muuntaa se mielessäsi mauksi. Joku kuvaili, että tuntuu kuin söisi tuoksukynttilää.. Ostin myös tuliaisiksi pienet pullot mansikkaa ja ruusua.

Kuinka nätin värisiä!
Likööripaikan jälkeen ajeltiin taas jonkin matkaa bussilla Lochesin kaupunkiin. Kivannäköinen paikka, paitsi että kaikki nähtävyydet oli jo kiinni eikä ravintolaakaan meinannut löytyä koko paikasta.. Kuulema eloisampi kesällä!

Kaupunkikierroksen jälkeen otimme suunnaksi seuraavan yön majapaikan, vanhan luostarin joka on remontoitu hostelliksi! Koko paikka oli varattu vain meille, mikä oli ehkä ihan hyvä ottaen huomioon illan bileet, jotka jatkuivat aamukuuteen asti..

Sunnuntaina ensimmäinen pysäkki oli Bloisin kaupunki. Kaunis, mutta ihan kuten eilinenkin, lähes kuollut, varsinkin sunnuntaina.. Kaupungissa on myös linna, johon emme kuitenkaan tällä kertaa tutustuneet muuta kuin ulkoa päin. Täältä sentään löytyi ravintola, jossa nautimmekin lounaaksi maittavat pitsat.

Matka jatkui kohti viimeistä kohdetta, Loiren suurinta renessanssilinnaa, Chambordia. Sitä ei voi sanoin kuvailla, kattokaa kuinka upea!

Sisätiloihin ei valitettavasti oltu panostettu ihan yhtä paljon enkä oikein jaksanut siellä kuvailla edes.. Mutta ulkoa hienoin linna ikinä! Vähän kyllä ärsyttää että nuo kuvat näyttää tuolta, kiitos pilvisen sään.

Väsyneinä mutta onnellisina palasimme Pariisiin seitsemän aikoihin ja kylläpä tuntui mukavalta päästä omaan sänkyyn pitkille yöunille.. Seuraavia reissuja odotellessa! ;)